Enkele tips om je beter te voelen bij een seizoensdepressie

Wanneer de herfst eraan komt met zijn verkorte, donkere en regenachtige dagen, krijgt ons gemoed het wat harder te verduren. Om het moreel op te krikken bestaan er oplossingen. Ga gerust eens kijken in de apotheek.

Depressie en blues, er is een verschil !

Winterse blues, melancholie, depressie,.... zijn hiet hetzelfde. We moeten een onderscheid maken tussen een neerslachtige bui en een echte depressie. Iedereen heeft wel eens met de blues te kampen. Dat is meer dan normaal. Het fundamenteel verschil tussen een neerslachtige bui en een echte depressie is de duur en de intensiteit van de symptomen en hun impact op het persoonlijk, familiaal of professioneel leven.

Kleur je leven met bloemen

Preparaten met bloemen, of de ‘Bach Bloemen Elixir’ werden in de jaren 30 gecreëerd door Dr. Edward Bach. Zijn filosofie : “zolang de ziel, het lichaam en de geest in harmonie zijn kan ons niets overkomen” was zijn tijd ver vooruit. Deze arts heeft zich de laatste tien jaar van zijn leven volledig gewijd aan de studie en de herkenning van 38 gedragsvormen, die hij identificeerde als de hoofdzakelijke bron van onze zwarte gevoelens. Hij vond bloemen die positief reageerden op deze moeilijke emoties en die bij elkeen het corresponderende evenwicht reveleerde. De 38 bereidingen, op basis van die bloemen, werden in 7 verschillende gedragscategorieën onderverdeeld.

Het gemis aan licht speelt een grote rol bij ons zwaar gemoed.

De helderheid van een mooie, zonnige dag bereikt 100.000 lux, deze van een winterdag kan soms de 2.000 lux niet overschrijden, dus 50 keer minder ! Het is een feit dat licht ons ritme, waken/slaap, dag/nacht regelt en bijdraagt aan de productie van sommige hormonen en neurotransmitters die op ons humeur inwerken.

Tijdens donkere dagen is het dus niet verwonderlijk dat je interne biologische klok ontregeld raakt! Lichttherapie kan helpen om je beter te gaan voelen. De behandeling bestaat erin om zich minstens een half uur per dag bloot te stellen aan de stralen van een lamp, bij voorkeur binnen de twee uur na het ontwaken. Vraag eerst raad aan je arts.

Bewegen om je tegen een depressie te beschermen

Wat ook je leeftijd mag zijn, bewegen helpt tegen een depressie. Niet alleen bij een depressie, maar ook bij een donker gevoel (het “down” gevoel, zonder dat men al van een echte depressie kan spreken).
Je loopt 20% minder kans op een depressie wanneer je driemaal per week een lichamelijke activiteit beoefent, en vergeet niet dat elke bijkomende beurt nieuwe winst oplevert.
Wanneer je humeur op een laag pitje staat, ga dan sporten! Zo kan je vermijden dat een donker humeur gaat overslaan in een echte depressie.

Saffraan, een natuurlijk middel om je beter te voelen.

Het “rode goud”, zoals het ook dikwijls wordt genoemd, kent al 3.000 jaar succes. Het is een efficiënte hulp bij zwaarmoedigheid, droefheid en humeurwisseling, en er zijn geen neveneffecten. Men realiseerde een studie op 1.100 lusteloze, angstige en droevige patiënten. De resultaten tonen een vermindering van 50% van alle parameters van de depressie. Niettegenstaande kan saffraan in geen geval een behandeling vervangen die door uw arts werd voorgeschreven.

Chocolade is een moraalbooster

Chocolade geeft een duwtje bij het “downgevoel”, het maakt endorfines vrij, die ons een geluksgevoel bezorgen ! De substantie theobromine die in chocolade aanwezig is, ligt aan de basis van de positieve invloed op het humeur.

Vitamine D is goed voor het moraal

Een tekort aan vitamine D wordt geassocieerd met een depressierisico. Zet je snel op een terras bij elke zonnestraal, want deze vitamine wordt via uw huid gesynthetiseerd. Een andere oplossing is meer vette vis te eten, die is heel rijk aan vitamine D… of, neem een voedingssupplement.

Staat uw humeur op een laag pitje ? Neem dan extra magnesium !

Wil je een maximum aan magnesium opnemen ? Eet dan chocolade ! Maar welke chocolade ? 100 gr zwarte chocolade bevat ongeveer 150 mg magnesium. Melkchocolade bevat slechts 60 mg per 100gr, toch is dit nog veel vergeleken met andere magnesiumvoedingsbronnen.

Fruit en peulvruchten zijn eveneens magnesiumbronnen. Trakteer uzelf met abrikozen en wat noten die u van een “light-magnesiumkuur” voorzien. Denk eveneens aan voedingssupplementen.

Vraag ons raad voor meer informatie !

Een cognitieve gedragstherapie tegen winter blues.

Een studie van de Universiteit van Vermont bewijst dat enkele sessies cognitieve gedragstherapie de donkere en negatieve emoties en symptomen van een seizoensdepressie kunnen verminderen.